زاگرس ما

هدف این وبلاگ اتحاد اقوام زاگرس نشین است

زاگرس ما

هدف این وبلاگ اتحاد اقوام زاگرس نشین است

مناظره - لرستان گریزها چه حرفی برای گفتن دارند؟!

"فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوالالباب"  (سوره زمر آیه 17-18)  

دوستان عزیز پیروی از عقل و منطق و گوش سپردن به حرفها دستور روشن دین مبین اسلام است که با خرد آدمی مطابقت تمام دارد. ما بارها از کسانی در بروجرد که داعیه جدایی از لرستان دارند و در این راه هر روز یک دلیل می آورند خواسته ایم که دلایل خود را روشن و واضح بیان کنند.

اینها یک روز دلایل سلبی می آورند و از ظلم و ستم لرستان خرم آبادی در حق شهر خود می گویند و یک روز دلایل ایجابی می آورند و مدعی گویش مشترک در این شهر  و مناطق پیرامون آن و وجود "قومیت سیلاخوری" می شوند. از اینها می پرسیم که اگر در جمهوری اسلامی در این ۳۰ سال بر شما ظلم رفته است چرا این ظلمها را با دلایل و اسناد با نوشتن طومار و جمع آوری چند هزار امضا به اطلاع مقامات کشور نمی رسانید تا از شما رفع ظلم شود آیا از تظلم خواهی در نظام اسلامی هراسان هستید یا امیدی به تظلم خواهی ندارید؟ یا اینکه ظلم در حدی که شما می گویید نیست و این ساخته و پرداخته ذهن شماست و برای جدایی از لرستان دلایل دیگری دارید؟ در مورد دلایل ایجابی هم می گوییم اولا قومیتی به نام سیلاخورنشین وجود خارجی ندارد و سیلاخور یک بخش از لرستان است و از طریق بازی با کلمات و مصادره اسامی جغرافیایی مانند "زاگرس" و "سیلاخور" نمی توان قومیت درست کرد و به فرض که چنین قومیتی هم درست شود دلیلی برای استان شدن نیست. مگر هر قومیتی باید استان جداگانه داشته باشد. بسیاری از استانهای ما متشکل از قومیت های مختلف است مانند همین استان همدان ما که از لر و فارس و آذری در آن در کنار هم هستند. ما بارها گفته ایم و برای این گفته سند و مصداق داریم که یگانه دلیل اینکه گروهی در این شهر بر طبل جدایی از لرستان می کوبند وجود گرایش های برتری جویی است چون اینها خودشان را برتر از لرستانی های عزیز می دانند که به دلیل بوی شامه آزار نژادپرستی ما حتی از بحث در این خصوص هم شرم داریم.

در این خصوص خبرگزاری وزین "ایبنا" (آژانس خبری بختیاری) چندی پیش مطلبی منتشر کرد که در ذیل آن نظراتی از خوانندگان منتشر شد که بازخوانی آنها خالی از فایده نیست. ما برخی از این نظرات را در قالب یک مناظره خیالی در اینجا می آوریم که این مناظره در آینده می تواند کامل تر هم بشود.

یک لرستان گریز:

"زاگرس ما" ، عزیز برادر شما که هستید که سند زاگرس را به نام خود زدید؟ به وبلاگ کذایی تان سر زدم. دشوار نیست شما را شناختن: شما همان دوستانی هستید که ملایر را مرکز عالم می پندارید. بد نیست نگاهی به تاریخ بیندازید و با ادعای " ترین" ها برای ملایر که بی شک بسیار عزیز است و موجب مباهات ما بروجردیها، موجب انبساط بدخواهان منطقه خاطر نشوید. طرح استان زاگرس به یاری خدا اجرا خواهد شد چون مصلحت نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن است خواه ملایر در آن خطه باشد و خواه نباشد. شما ندانسته چنان از تشکیل استان جدید فریاد وا مصیبتا سر می دهید که انگار قرار است خدای نا کرده بروجرد و شهرهای پیرامونش از پیکره ایران سر افراز جدا شوند، نه عزیز اصل ایران است مناطق لر نشین جزیی از خاک عبیر آمیز ایران اند. به شما هشدار می دهیم مواظب الفاظ خود باشید تجزیه طلبی و لاطائلاتی از این دست تنها زمانی معنا دارد که خام اندیشانی چون شما لرستان را نه یک منطقه که یک کشور بدانند. زنده باد ایران، زنده باد استان زا.... به مرکزیت افتخار جهان اسلام بروجرد عزیز.

..........

زاگرس ما: یکی از همراهان ما در این وبلاگ خبرنگار عزیزی از ملایر است اما این وبلاگ متعلق به همه مردمان شهرهای حوزه زاگرس است و همه شهرهای این منطقه همچون ملایر برای ما عزیز هستند. ما هیچ ارتباطی با وبلاگ های ملایری که مورد نظر شماست نداریم و به آنان نیز انتقاد داریم که با درج برخی اخبار زمینه سوءاستفاده امثال شما را فراهم می کنند. شما نیز بروجرد را مرکز عالم می پندارید و در اثباتش همین بس که آن را "افتخار جهان اسلام"‌ می دانید. دوست عزیز اگر منظور شما مرجع عالیقدر بروجردی است که خیلی شهرهای دیگر هم خاستگاه مرجعیت بوده اند و دلیل نمی شود هر شهری که مرجعی داشت مرکز استان شود اگر اینگونه بود که شهر "خمین" زادگاه خمینی کبیر باید مرکز استان مرکزی شود. در ثانی به جز مرجع عالیقدر آیت الله العظمی بروجردی که اینگونه اعتبار ایشان را در جهت مطامع خود مورد سوء استفاده قرار می دهید دیگر چه گلی به سر ایران و اسلام زده اید که خود را مایه افتخار می دانید؟ آیا نرخ بالای جرایم و مواد مخدر و سوءاستفاده های مالی در شهر شما مایه افتخار است ؟
خطاب به این بروجردی عزیز می گوییم که دوست عزیز این ما نیستیم که سند زاگرس را به نام خود زده ایم بلکه شما و جمع قلیلی از افراد خودخواه در بروجرد هستید که دیرزمانی است سند زاگرس را به نام خودتان زده اید. و حتی از کاربرد نام زاگرس در یک سخنرانی آن را دلیل و مدرکی برای تشکیل استان زا.... می دانید!
.............

حامی لرستان گریزی:

سلام بر دوست عزیزی که مسائل را با حساسیت دنبال می کنند. چند نکته را، اگر چه نیاز به توضیح ندارد اما برای تنویر ذهن این دوست عزیز ملایری تقدیم میکنم.

1- اینکه نام استان به مرکزیت بروجرد زاگرس باشد یا هر نام دیگری تصمیم با هیئت محترم دولت و خانه ملت است. البته زاگرس به موازات البرز (کرج) و سبلان که در آغاز برای اردبیل پیشنهاد شده بود نام پسندیده ای است. وانگهی نام زاگرس تنها در یک سخنرانی برده نشده است این نام نهادینه شده و مورد استقبال عامه مردم منطقه از جمله شخص حضرتعالی قرار گرفته است. برای مزید آگاهی عرض میکنم که انتخاب این نام به طرح پیشنهادی نمایندگان اسبق مردمان شریف بروجرد، نهاوند و ملایر در مجلس شورای الامی برمیگردد.

2- بنده بروجرد را مرکز عالم نه که افتخار جهان اسلام میدانم واین سخنی گزافی نیست. به گفته هانری کربن پژوهشگر فقید فرانسوی در طول تاریخ تشیع تنها یازده نفر به مرجعیت تامه رسیده اند که دو تن از بروجرد بوده است 1- علامه بحرالعلوم 2- حضرت آیه العظمی سید حسین طباطبائی بروجردی. همچنین گفته آمده است که پیش از تاسیس حوزه علمیه قم در پایان سلطنت قاجار در یک زمان پنجاه فقیه جامع الشرایط در این شهر اقامت داشته اند. حال دوست عزیز در عالم شیعه چند شهر با این ویژگی سراغ دارید؟ آری بروجرد فخر جهان اسلام است.

3- در باره جرم و بزه مردم ما بهتر میدانند کدام شهر به نسبت جمعیت اش جرم خیز تلقی می شود. شاید سن و سال شما قد ندهد در اوایل انقلاب نام ملایر با اردوی چند روزه مرحوم آیه الهت خلخالی برای کور کردن چشم فساد و بزه و معدوم کردن جمع کثیری از سوداگران فساد در این شهر بر سر زبانها افتاد.

4- در مورد تجزیه طلبی هم شاید شما نادانسته سخنان تعدادی عناصر مشکوک را که سنگ لرستان بزرگ را به سینه میزنند تکرار میکنید. که کفته مناطق لر نشین باید یک استان باشد آن هم به مرکزیت خرم آباد که به گفته ساکنانش روستایی بزرگ است؟

5- مصلحت تشکیل استان زا.... به مرکزیت بروجرد را کمیسیون امنیت ملی و در راس آن دکتر بروجردی تشخیص داده است. این امر به گفته دکتر مقدسی دقیقا همسو با برنامه های دولت محترم است.در ضمن وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام تا آنجا که حقیر میداند دخالت در اینگونه امور نیست.
6- اختلاف بر سر مدیریت استان بدست خرم آباد حل شدنی نیست. راه حل ایجاد استان جدید است.
......................

خبرنگار زاگرس ما:

از اینکه دوستان عزیز بروجردی از در استدلال و منطق وارد شده اند بسیار خشنودم اما متاسفانه باید گفت که در همین چند سطر هم اوج خودبزرگ بینی و تبختر اقلیت لرستان گریز بروجرد هویدا است. اینان خود را عالم به همه ظرایف و دقایق می دانند و منتقدان خود را ناآگاه یا دچار "صغر سنی" قلمداد می کنند.

گویا این افراد اصلا به حرف طرف مقابل توجهی ندارند و فقط فکر خودشان را طوطی وار تکرار می کنند. شاهدشان هم مانند روباه مکار قصه ها دمشان است. می گویند نام زاگرس مورد توجه خود شما هم قرار گرفته است! آری نام زاگرس مورد توجه ما قرار گرفته اما نه برای استان جدید بلکه برای دفاع از هویت یک قوم بزرگ و یک ملت و برای دفاع از نام زاگرس در برابر اقلیتی نان به نرخ روز خور مانند شما.

شما میگویید استان زا.... به مصلحت نظام مقدس است اما مصلحت نظام را معمولا مجمع تشخیص مصلحت می سنجد. اما دو نماینده یک شهر - که انتخاب یکی از آنها با اعتراض مردم شهر خودش هم رو به رو شده است - حق ندارند برای مصلحت نظام و کشور تصمیم بگیرند مگر اینکه نمایندگان شهری باشند که خودشان را مرکز عالم اسلام و کشور می دانند و لقب "پاریس کوچولو" را مناسب خود می دانند که البته سنخیت مرکزیت عالم اسلام و "پاریس" را باید از این جماعت ابن الوقت پرسید.

اینان روزگاری آرزوی جدایی از لرستان و پیوستن به استان مرکزی را داشتند چون استاندار بروجردی استان مرکزی را "واجد صلاحیت تشخیص مصلحت" می دانستند و به جدایی از "روستای بزرگ" لرستان قانع بودند اما بعد ساز تشکیل استان زاگرس و مرکزیت استان را کوک کردند که در این باب گفتنی ها بسیار است. به هر حال شنیدن این چند جمله از مادر "عروس لرستان" مایه انبساط خاطر شد!!

.......................

الیگودرزی:

چه مصلحتی دارد؟ خواهشا خودخواهی خود را با مصلحت نظام و 75 میلیون ایرانی توجیه نکنید. در این نظام شهرهای دیگری چون کاشان و مراغه و استان فارس با 24 شهرستان در اولویتند, نه بروجردی که برای استان شدن به دنبال گدایی شهرستان از چند استان است. بله بروجرد زادگاه بزرگانی است. اما آیا روح عظیم آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی راضی است از اسمش در جهت خود خواهی خود سواستفاده کنید؟ پس چرا خمین که شهر امام راحل است استان نشود? تفرش شهر دکترحسابی چطور؟ مثلا همدان چه ظلمی در حق ملایر کرده که بروجرود می خواهد جبران کند؟ شما حتی اینجا هم دست از فخرفروشی بر نمیدارید. این مرکز افتخار جهان اسلام بهتر است دست از تجزیه لرستان بردارد.

...............

امیر حسین بروجردی (طرفدار لرستان گریزی) :

خدمت همه دوستان باید عرض کنم که استان شدن حق طبیعی بروجردیهاست ومربوط به سالهای اخیر نمی شود بلکه از اوایل انقلاب این خواسته مردم بروجرد مطرح بوده است زیرا بروجرد از هیچ نظری با استان لرستان تناسبی ندارد نه از نظر قومی که بروجردیها به هیچ وجه جزیی از قوم لر نبوده ونیستند واین تفاوت فرهنگی را زمانی که به محله های لر نشین بروجرد مثل لر اباد و قاانی پای بگذارید کاملا متوجه خواهید شد و تفاوت انها را با بروجردیهای اصیل خواهید دید ضمن اینکه بروجردیها هیچگاه مانند لرها زندگی عشایری نداشته اند و اگر به تاریخ مراجعه کنید خواهید دید که بروجرد از زمان ویرو شاهزاده اشکانی تشکیل شده است ونام ابتدایی این شهر ویروگرد بر گرفته از نام همین شاهزده اشکانی است که در زمان ارد اشک سیزدهم اشکانی می زیسته است وتا کنون هیچگاه زندگی قومی و عشیره ای در ان دیده نشده است و حتی از نظر زبان شناسان نیز گویشی است بر گرفته از زبان فارسی دری و حد فاصل بین گویش لری و فارسی معیار که جزیی از گویشهای مرکزی ایران میباشد نه جزئی از گویش لری ولی به اشتباه در ذهن عوام جزئی از گویش لری است.

در مورد این هم که بروجرد جزئی از استان لرستان است نیز باید بگویم که این موضوع به حدود کمتر از 50 سال پیش بر می گردد که بروجرد اثیر نشان دادن فرهنگ و طریقه زندگی به مردم خرم اباد شد و زیر سلطه خرم اباد به نا حق باقی ماند ودر این مورد هم اگر به نامه رضا خان در حدود 1316 در مورد اصلاحات رضا خانی و اسکان عشایر وتشکیل لرستان نگاهی بیندازید خواهید دید که بروجرد به این دلیل جزئی از لرستان شد چون نزدیکترین شهر به شهر با قدمت ان زمان حدود صد ساله خرم اباد بود که فقط از یک قلعه تشکیل شده بود ومردم در حاشیه ان در سیاه چادر هایشان زندگی می کردند به همین علت بروجرد قربانی انها شد تا به بروجرد امده و زندگی شهر نشینی را بیاموزند ضمن اینکه اولین مدارس خرم اباد توسط معلمان بروجرد ساخته شد که اینها همگی یک طرف قضیه است و طرف دیگر فقر و بیکاری واعتیاد و به دنبال ان مهاجرت بروجردیها از بروجرد و جایگزینی روستائیان و غیر بروجردیها به جای انها است و در این شرایط بروجرد راهی جز جدایی از لرستان ندارد و دیگر تحملی برای اینکه زیر سلطه استانی دیگر رود را ندارد و در این شرایط تنها راه تشکیل استانی به مرکزیت بروجرد است حتی اگر شده مانند قم فقط با یک شهر این استان تشکیل شود و به هر اسمی.

در مورد صحبت دوست عزیز ملایری باید بگویم که درست است ملایر خاک بیشتری دارد ولی این بزرگی مربوط به روستاهای زیاد ملایر است نه به شهر ملایر که از نظر وسعت شهری نصف شهربروجرد هم نیست ضمنا هر کاری قرار است بشود به لطف و یاری خداوند خواهد شد و به حرف کسی نیست ضمنا ما بروجردیها بختیاریها لرها لکها فارسها وغیره همگی هموطن و برادریم و باید برای پیشرفت و سربلندی جزئ جزئ خاک عزیزمان ایران باید تلاش کنیم و امیدوارم که با استان شدن بروجرد این جزئ کوچک میهنمام ایران از فقر وبیکاری نجات یابد

(امیرحسین بروجردی کارشناس ادبیات و زبان شناسی و دانشجوی کارشناسی ارشد مردم شناسی دانشگاه علامه طباطبائی)

.............

بابک ملایری:

دوست عزیز بروجردی! صحبت های به ظاهر منطقی و مستدل شما متاسفانه حاوی مغالطه های فراوان است. مشکلی که ما همواره در خصوص تفکر برخی از مردم بروجرد داریم همین است که به دیگران و شهرهای اطراف به دیده تحقیر می نگرند. این مطلب در بین سطور نوشته شما کاملا هویدا است.

شما در جایی نوشته اید که "ضمنا ما بروجردیها بختیاریها لرها لکها فارسها وغیره همگی هموطن و برادریم و باید برای پیشرفت و سربلندی جزئ جزئ خاک عزیزمان ایران باید تلاش کنیم".

جانا سخن از زبان ما می گویی اما هیهات که در عمل این را نشان نمی دهید. اگر با لرها هموطن و برادرید چه اصراری دارید که از لرستان جدا شوید و اگر شده حتی با یک شهر استانی جدید تشکیل دهید.
اگر با لرها برادرید چرا اینگونه با یادآوری خاطرات گذشته - راست و دروغش به پای شما - آنها را مرهون منت خود می دانید و بر جدایی از آنها تاکید می کنید مگر انسان به صرف تفاوت زبان و سبک زندگی از برادرش جدا می شود؟!
مشکلات خودتان را هم که به دیگران نسبت می دهید. بروجرد به گواه آمار رسمی 20 هزار معتاد دارد نفرمایید که همه اینها از خارج وارد بروجرد شده اند و توطئه لرها بوده است! چشمان خود را باز کنید و بجای تحقیر دیگران به فکر حل مشکلات شهرتان باشید.

مگر تقسیمات کشور مسخره و مضحکه است که هر جا شهری خودش را تافته جدا بافته دانست یک استان شود. اینجوری که سنگ روی سنگ بند نمی شود. رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی هم همین کار را می کرد و سیاهان را در محله هایی جدا می کرد. شما از لرها با کلاس و متمدن تر و شهری تر و باسوادتر و ... هستید و باید یک استان جدید شوید حتی اگر شده با یک شهر؟! این چه استدلالی است جانم؟ اینجا ایران اسلامی است. این ملت هزاران سال با خون جگر در کنار هم ایران را سر پا نگه نداشته اند که امروز گرایش های نژادی و خودبرتر بینی عده ای در نقاطی از کشور بذر اختلاف بپاشد.

متاسفانه همانطور که از فحوای کلام شما پیداست تنها انگیزه شما برای جدایی از لرستان وجود گرایش های ضد لرستانی است و این به هیچ وجه با منافع ملی همخوانی ندارد. ضمن اینکه از نظر وسعت و جمعیت هم هیچ توجیهی برای تشکیل استان جدید وجود ندارد. بقیه حرفهای شما برای داغ کردن تنور است از جمله سابقه تاریخی بروجرد و خواست مردم از اول انقلاب که هیچکدام دلیلی برای تشکیل استان نمی شود.

پس از مشروطه در مجلس اول که تعدادی ولایت تشکیل شد و هر کدام شماری شهرستان در خود داشت نام بروجرد در هیچیک از شهرستانها نبود نفرمایید که در مجلس اول با بروجردی عناد داشته اند بلکه در مجلس اول پس از مشروطه شاید بتوان گفت که بی غرض ترین مجلس بود که بنا بر شرایط موجود کشور نام بروجرد حتی در جزو شهرستانهای ولایات هم نیامد و تابع شهرستانهای دیگر بود. در آن موقع خرم آباد به عنوان یکی از شهرستانها شناسایی شد و هیچ ربطی به رضا خان که بعدها روی کار آمد نداشت.

در پایان از همه برادران و خواهران عزیز در لرستان می خواهم به این بحث های بیهوده پایان دهند. بروجرد جزئی از لرستان است و اگر کدورتهایی هست باید با استدلال و منطق حل و فصل شود. بروجردیها از یک سو اعتراض دارند که مدیریت خرم آبادی آنها را عقب نگهداشته است اما در عمل می بینیم که بروجرد بیشترین توسعه را در لرستان داشته است. این یک دیوار بی اعتمادی است که ایجاد شده و باید با حس نیت حل شود. مسلما تا وقتی بروجردی ها خواستار جدایی از لرستان باشند طبیعی است که در مرکز استان نیز در این زمینه حساسیت وجود داشته باشد. اگر بروجردیها از این ادعاها دست بردارند مسلما لرستان افتخار می کند که بروجرد روز به روز پیشرفته تر شود و مایه افتخار لرستان باشد.

بابک ملایری - کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی و کارشناس ارشد تاریخ

..........

آریا از شیراز :

واقعا از آذری ها و بقیه قومیتهای دلیر و شریف ایران یاد بگیرید غیرت و حفظ اصالت را . صرف داشتن آیت اله و چند نویسنده ، برتر بودن را نمی رسونه و من واسه این عزیزان متاسفم مگه زندگی عشیره ای وعشایر بودن ننگ است بعد به دوستان یاداوری بکنم که تمام اقوام ایران تا قبل از دوره رضاخان زندگی ایلی داشته اند و بعدا مطالعات زبانشناسان و مورخان نشان میدهد که لهجه بروجردی زیر مجموعه لری است و دوستان نباید از اصالت خودشون فرار بکنند و به یه قوم دیگه که اونا رو نمی پذیرن نسبت بدن احترام به همه اقوام و لهجه و زبانها نشان فرهنگ بالای هر قوم ونژادی است نه داشتن نویسنده و یه آیت اله.

................

این مناظره مفتوح است....

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد